59181.jpg
Kuva otettu viime viikonloppuna kollin nauttiessa kevätauringosta ikkunalaudalla.

Miettiessäni onko minulla mitään oranssia tai keltaista, tuli ensimmäisenä mieleen tuo komistus kuvassa.
Kesällä 2003 nähdessäni hänet ensimmäisen kerran Hesy:n talossa, olin vielä vakaasti sitä mieltä että eurooppalainen kotikissa on minulle ainoa oikea kissa. Ihan raidallinen peruskissa.
Enpä tiennyt mikä minua odotti...
"Punainen kissa", mietin. Punainen!

Ainoa kokemukseni punaisista kissoista oli lapsuusvuosinani kulmakuntaa äkäisen tyrannin ottein terrorisoinut Osku, joka inhosi minua koska tuoksahdin hänen herkkään nenuunsa Emppu-kissalleni. Emppu oli siinä vaiheessa jo kymmenvuotias sisäkissaksi eläköitynyt alfa-uros kolli, joka taatusti olisi vetreämpinä päivinään ollut Oskulle varteenotettava haastaja.
Osku hyökkäili kimppuuni kulmien takaa, raateli niin käsistä kuin jaloista kun vaan yllätettyä sai. Oikukkaita nuo punaturkkiset, yleistin.

Ja sitten vuosia myöhemmin jouduin Hesyllä punertavaturkkisen pienen ruipelon pauloihin. Paljon oli Vantaassa vettä virrannut, mutta silti epäröin.
Esittelylapussa kissan väriksi oli merkattu "creme", mutta punaiselta se minusta näytti. Parin päivän miettimisen jälkeen palasin kuitenkin kuljetuslaatikon kera hakemaan sitä "punaista" kissaa kotiini.
Antonius Red oli ensimmäinen kissalle antamani lempinimi, lomalukemiseksi hankkimani Harry Potter and the Order of Phoenix-kirjan sankarin, Harryn kummisedän, Sirius Blackin inspiroimana.

Sydämenhän tuo on vienyt tässä yli kahden ja puolen vuoden aikana. Se on leimaantunut minuun, ja minä siihen.


Viime kesänä lääkärintarkastuksessa siltä löytyi paha möykky jota tutkittaessa löytyi munuaisista muutoksia, ja kisulille annettiin alle vuoden ennuste. Hoidoksi eläinlääkärin neuvosta erityisruokavalio ja omasta ideastani virikkeellisempi ympäristö 14-vuotiaan kissarouvan seurassa.
Olin kissan ottaessani varautunut pitkäänkin vastuuseen, ja sitoutunut huolehtimaan siitä vaikka elämäntilanteeni muuttuisi miten. Ajatus siitä, että kissa sairastuisi vakavasti nuoruudessaan ei käynyt mielessänikään.

Tulkinnanvaraisia kysymyksiä nämä värit. Ei-punainen, mutta ehkä-oranssi kissani avatkoon huhtikuun  keltaoranssin kauden.